İngiltere’de The Art and Science of the Advertising Slogan- Reklam Slogan Sanatı ve Bilimi adlı site, aralarında uluslararası network reklam ajanslarının da bulunduğu çok sayıda kuruma slogan hizmeti veriyor. Sitenin sahibi ve aynı zamanda pek çok reklam kitabının yazarı Timothy Foster, bir reklam sloganının nasıl olması gerektiğini de formülleştirmiş. Bu formüle göre, bir sloganın başarılı olabilmesi için, duruma göre 10 kritere uyması gerekiyor.
ORJİNAL OLMALI Marka sloganının en büyük gücü orijinal olmasıdır. Luna yıllar önce Sana ile giriştiği rekabette, “Yoksa siz hala annenizin margarinini mi kullanıyorsunuz” şeklinde orijinal bir slogan geliştirmişti.
BASİT OLMALI Basit sloganlar, oluşturulması en zor sloganlardır. Burada da ürünün tercih edilme nedeni basitçi vurgulanır. Yıllar öncesinden bir slogan, “Bence BMC” basit ve kolaylıkla hatırlanan bir slogan.
İNANILIR OLMALI İnandırıcılığı olmayan bir sloganın etkisi de olmaz. Deterjan piyasasında fiyat rekabetini başlatan ABC deterjanları burada “Farkı Fiyatı” sloganını kullanmış ve istediği etkiyi yaratmıştı.
HATIRLANABİLİR OLMALI Reklam sloganların hatırlanabilir olması için kafiyeli kelimelerin birbiri ardına gelmesi geliyor. Örnek: Sek Süt için, İçSek, BüyüSek.
MARKA İSMİNİ ÇAĞRIŞTIRMALI İdeal bir slogan marka ismini ya içermeli ya da marka ismi söylenmeden markayı çağrıştırmalı. “Aç kapa aç kapa Artema”, bu anlamda en başarılı marka çağrıştıran slogan örneklerinden.
ÜRÜNÜN ANA ÖZELLİĞİNİ İÇERMELİ Bu özellikte birkaç cümleyle markanın ve ürünün tüketiciye sağlayacağı yarar özetleniyor. Tokai çakmaklarında bu kafiyeli bir şekilde ele alınmış: “Tokai çakar çakmaz çakan çakmak”
MARKAYI FARKLILAŞTIRMALI Sloganda temel hedef markayı farklılaştırmaktır. Sloganla farklılaştırmada genellikle iddialı vurgular yapılır. “Kalebodur, seramik budur”, bu vurguyu net bir şekilde yapıyor.
OLUMLU DUYGULAR YARATMALI Duygusallık sloganlarda vurgulanarak markanın sadece tüketim için olmadığı, insani yönlerinin de bulunduğu ifade ediliyor. “Demirbank iyi günler diler” bir dönem bunu büyük bir sadelikle yapmıştı.
MARKANIN KİŞİLİĞİNİ YANSITMALI Markanın kişiliği tüketiciyle kurduğu iletişimde vurguladığı noktalardan oluşur. Bir marka karakter özelliği olarak yenilikçiliği benimsemişse sloganda bu vurgulanmalıdır. Arçelik de, “Arçelik demek yenilik demek”le bunu yapıyor.
REKABETÇİ OLMALI Markalar sloganlarıyla kendilerini öyle bir ortaya koymalılar ki, rakiplere bu slogan üzerine söylenecek bir söz bırakmamalılar. Efes Pilsen bunu yıllardır yapıyor: “Bira bu kapağın altındadır”
En beğenilen sloganlar;
Efes Pilsen’in yanında Arçelik, Coca-Cola, Kalebodur, Tokai sloganlarıyla tüketicinin zihninde sağlam yer edinmeyi başaran markalar. Reklamcı, marka ve pazarlama uzmanlarının hatırlayıp, beğendikleri ilk beş slogan işte bu markalara ait: Efes Pilsen “Bira bu kapağın altındadır”, Arçelik, “Arçelik demek yenilik demek“, Coca Cola, “Hayatın Tadı“,Kalebodur, “Kalebodur, seramik budur” ve Tokai, “Çakar çakmaz çakan çakmak“….:wink:
Bazı sloganlar
Adidas: Impossible is nothing
Pirelli : Kontrolsüz güç, güç değildir
Pınar: Yaşam pınarım
Ülker Teremyağ: Tereyağın lezzet ikizi
Ajans Press: Medyadaki gözünüz
Tatilya: Eğlence cumhuriyeti
Yağmur Mobilya: Yağmur’a tutulacaksınız
Kanal 6: Gözünüz bizde olsun
Ülker Biskrem: Bi Biskrem versem
Kanal D: De bana, De bana… Kanal D bana
Akai: Akai, daha iyi
Hazırkart: Ben özgürüm
Akmina Maden Suyu: Meyveler gaza geldi
Hürriyet: Hürriyet, Hürriyettir
Aroma: Aroma’dan başkasını arama
Olin: İşin sırrı Olin’de, iki kere rafine
Lay’s: Yiyin gari!
Orkid: Çocuk da yaparım kariyer de…
Eti Form: Form ye, formda kal
Arçelik: Arçelik demek, yenilik demek
Final Dersaneleri: Final’le kazanacaksınız!
Billur Tuz: Akar… Akar… Akar…
Ülker: Akşama babacığım unutma Ülker getir.
Garanti Bankası: Başka bir arzunuz?
Aymar: Fiyatı, kalitesi… Var mı Aymar gibisi?
Tokai: Çakar çakmaz çakan çakmak
Saba: Saba, çok iyi televizyon
Luna: Yoksa siz hala annenizin margarini mi kullanıyorsunuz?
Sunny: Bana derler Sunny, güldürürüm seni.
Capri-Sun: Önce hüplet, sonra gümlet
Tat Ketçap: Dök dök ye
Vernel: Vernelleyin yumuşacık olsun, Vernelleyin mis gibi koksun
Honda Civic: Yeni, Yine, Yeniden…
Wolkswagen: Biz daha iyisini yapana kadar, en iyisi bu.
Taraf Gazetesi: Düşünmek taraf olmaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder