14 Eylül 2010 Salı

Çalışmaları Baskıya Yollarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Çalışmada kullanılan farklı resimlere aynı isimlerin verilmediğine dikkat edilmelidir.
Aynı isim verilen farklı resimlere sahip iş, servis bürosunda açıldığında bir resmi iki alanda da görebiliriz. Normalde çıkış ile ilgili bir hata (eksik resim) göremeyen çalışan bu işin film çıkışını alacaktır. Bu aşamadan sonra işteki hatanın ortaya çıkma sürecide tamamen şansa kalacaktır. Şanslı bir tasarımcı değilseniz iş basıldıktan sonra bu hata görülebilir ki bu da film çıkış, kalıp, kağıt, baskı gibi maliyetlerin karşılanması ve asla geri gelmeyecek zamanın kaybı demektir.

Tasarımda İnsan Faktörü

Bütün insanlarda yatay ve dikey formlara doğuştan gelen güçlü bir eğilim bulunmaktadır. Dünyanın merkezine doğru dikey bir yön izleyen yerçekimi ile insanın bu çekime karşı koyan dikey konumu, dikey formlara olan eğilimimizin başlıca nedenidir. İnsan, dünya ile kıyaslandığında oldukça küçük boyutlarda olduğundan dünyanın küresel eğimini düz olarak algılar. Bu nedenle ufuk çizgisi daima yatay bir hat gibi görünür.

Exlibris Nedir?*

Hasip Pektaş, 1999

Ekslibris, kitapseverlerin kitaplarının iç kapagına yapıştırdıkları üzerinde adlarının ve deıişik konularda resimlerin yer aldıgı küçük boyutlu grafik çalışmalardır. Kitabın kartviziti ya da tapusudur.İngilizce "Bookplate" olarak da bilinen ekslibris, kitap sahibini tanıtır, onu yüceltir ve kitabı ödünç alan kişiyi geri getirmesi konusunda uyarır. Bir mülkiyet işareti, sahiplenme göstergesi olmanın yanında kitabın hırsızlıga karşı korunmasını saglama işlevinin de oldugu söylenebilir. Sözcük olarak ...'nın kitabı, ...'nın kitaplıgına ait veya ...'nın kütüphanesinden anlamına gelir.

Logotype Çeşitleri

San Serif Sitili Logolar:
Bu sitilde hazırlanan logolarda amaç basit ama güçlü bir ifade sağlamaktır. Derli toplu, zarif, keskin hatlı ve güç dolu bir görünüşleri vardır. Bu sitil logolar genelde modern tasarımcıyı yansıtır. Tek Karakterden Oluşan Logolar:
Çoğu yerde logonun tanımı yapılırken en az iki karakter olmasından bahsedilir ama işin aslı tek karakterden de logo olabileceğidir. Tek tipografik karakterden oluşan logolar güçlü, modern karaktere sahip fikirler ve işaretleri temsil eder. Dünya da çok güzel örneklerini bulmak mümkün.

Görüntü Formatları

Tek bir işletim sisteminde mevcut olan tüm dosya biçimlerini öğrenmek zordur. Bir kaç işletim sisteminde bulunan ve gelişen tüm formatları öğrenmek ise neredeyse yakında imkânsız olacaktır. Bu bölümün hazırlanma amacı, sık kullanılan formatlar hakkında bilgi verip kullanılabilmesini sağlamaktır.

Web Tasarımı

Web sayfaları kağıt yerine, sanal bir ortam olan ekranda tasarlanmaktadır. Renk olarak ekran rengi veya başka bir deyimle ışık rengi kullanılmaktadır. Işık renkleri; R=Red, G=Green, B=Blue, (kırmızı, yeşil, mavi) olarak isimlendirilir. Web tasarımında görüntüler Internet hatlarında veya hava boşluğunda hareket ettiği için tasarlanan dosya boyutlarının çok büyük tutulmaması gerekmektedir. Bu, bilgilerin akış hızından kaynaklanmaktadır. Dosya ne kadar büyük olursa dosyaların açılma hızı da o kadar büyük olmaktadır. Dosya boyutlarının ölçüm biçimleri, byte, kilobyte, ve megabyte olarak değerlendirilmektedir. Dosya boyutları dışında bir başka engel de tasarlanan dosyaların boyutları olarak görülür. Web sayfaları için ekran çözünürlüğü genellikle 640 x 480 veya 600 x 800 piksel olarak tutulmaktadır. Web sayfalarında az yer kaplaması için sıkıştırılmış görüntü formatları seçilmektedir (jpeg, gif gibi) ve resimlerin çözünürlüğü 72 dpi olmaktadır.

Ertaş’a göre, Web tasarımı gerçekleştirirken dikkat edilmesi gereken hususlar:

o Homepage ve banner’lerin ekrana geliş (scroll) hızı: Bir Internet kullanıcısının bir siteyi ziyaretinde üzerinde durduğu en önemli kriterlerden birisi, scroll hızıdır. Bu sürenin kısalığı, sitenin çekiciliğini arttırır.
o Site tanıtım sayfasının (homepage) anlaşılırlığı: Bir web sitesinin tanıtım sayfası siteyi ziyaret edenler açısından kolay anlaşılır ve aranılan bilgilere kolay ulaşılabilir şekilde tasarlanmalıdır.
o Web sayfalarında renk kullanımı: Web sayfalarında kullanılacak uygun renkler ekranın monotonluğunu azaltacağı gibi, dikkat çekiciliğini de arttıracaktır. Web sayfalarında kullanılacak renklerin kurum kimliğine uygun olarak seçilmesi de kurum imajının yerleşmesini güçlendirici etki yapacaktır.
o Ses ve ses efektlerinin kullanılması: Web sayfalarında seslendirmenin kullanılması halinde, kullanılan müzik ve ses izleyiciye kurgunun bir parçası olduğu hissettirmelidir.
o Homepage içinde kullanılan linklerin kullanışlılığı ve anlamlılığı: Homepage içinde kullanılan linkler yararlı ve siteyi kullananlar açısından anlamlı, basit ve kullanışlı olmalıdır. Zira linkler yön levhalarına benzerler. Kötü tasarlanan linkler kullanıcının kaybolmasına yol açarlar.
o Yön tuşlarının (buttonlar’ın) kullanımı: Homepage içinde yer alan tuşlar kullanıcının elleri gibidir. Kötü tasarlanan yön tuşları kullanıcının sanal ortamda nasıl hareket edeceğini zorlaştırır.
o Yazılımların (software) güncelleştirilmesi: Internet sitesinde kullanılan yazılımlar güncelleştirilerek software dünyasının sağladığı en iyi, en hızlı ve kullanımı en kolay yazılımlar tercih edilmelidir.