14 Eylül 2010 Salı

Çalışmaları Baskıya Yollarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Çalışmada kullanılan farklı resimlere aynı isimlerin verilmediğine dikkat edilmelidir.
Aynı isim verilen farklı resimlere sahip iş, servis bürosunda açıldığında bir resmi iki alanda da görebiliriz. Normalde çıkış ile ilgili bir hata (eksik resim) göremeyen çalışan bu işin film çıkışını alacaktır. Bu aşamadan sonra işteki hatanın ortaya çıkma sürecide tamamen şansa kalacaktır. Şanslı bir tasarımcı değilseniz iş basıldıktan sonra bu hata görülebilir ki bu da film çıkış, kalıp, kağıt, baskı gibi maliyetlerin karşılanması ve asla geri gelmeyecek zamanın kaybı demektir.


- Çalışmada RGB renk modunda resimler kullanılmamalıdır
Matbaa baskılarında kullanılacak renk modu CMYK´dır. Dolayısıyla çalışmada kullanılan renklerin ve resimlerin renk modlarının tamamı CMYK modlu olmalıdır. Aksi durumlarda film çıkışta işinizde RGB renkli resimlerin bulunduğu yerler boş çıkacak veya renk modlarını düzeltmeniz için iş servis bürosundan tekrar size gönderilecektir.
- Çalışmada resimler için Tiff, vektörel grafikler için EPS formatı kullanılmalıdır
Çalışmalarda kullanılan resimler kalite ve çözünürlük avantajları nedeniyle sıkıştırılmamış resim formatında (tiff) olmalıdır. Vektörel grafikler için önerilecek en uygun format ise EPS´dir. (Vektörel grafikleri EPS olarak kaydedip işimizde kullanmadan önce grafikteki yazıları çizime dönüştürmeliyiz (Convert). Aksi durumda servis bürosunda veya matbaada grafikler içerisindeki yazılar font hatası (Missing Fonts) uyarısı verecektir.
- Çıkışa gönderilecek dosyaların az yer kaplaması için sıkıştırma uygulanmamalıdır
Sıkıştırılmış dosyalar tekrar açılıp çıkış alınırken bazı çıkış cihazlarında (PostScript) sıkıştırılmış resimlerde çok uzun zamanda çıkış alınması veya resimde bozuklukların oluşması gibi problemler oluşabilir.
- Çıkış klasörüne kopyalanan resimler veya grafiklerin isimleri değiştirilmemelidir
Çıkış klasörüne kopyalanan resimler ve grafikler çalışma dosyası açılırken bilgisayar tarafından aynı isimle aranır. Kayıttan sonra ismi değiştirilen resim veya grafikler çıkış klasöründe mevcut olmasına rağmen eksik resim (Missing Picture) uyarısı verecektir.
- Çalışmada kullanılan resimler baskı için yeterli çözünürlükte olmalıdır
Matbaa baskısı için önerilen resim çözünürlüğü 300 pixel/inch´tir Daha yüksek çözünürlükte resim kullanmak baskı kalitesine etkisi olmayacaktır ancak dosya ebatlarımızın büyümesine dolayısıyla çıkış hızımızın azalmasına neden olacaktır.

RENK ÜZERİNE TASARIMCILARIN BİLMESİ GEREKENLER

Renk
grafik tasarımcıların vazgeçilmez silahlarındandır. Rengi doğru kullanan tasarımcılar başarılı tasarım oluşturma yolunda devamlı öndedir.
Ancak özellikle tasarıma yeni başlayanlarda renk kullanımı ile ilgili önemli teknik sorunlarla karşılaşılmaktadır. (Baskı renkleri, ekranda gördüğüm gibi çıkmıyor, siyahlarım soluk çıkıyor vb)
- Kağıdın yüzey özelliği, renklerin algılanmasını ve görünüşünü etkiler.
Aynı renk, kuşe gibi yüzeyi işlenmiş bir kağıtta farklı, I. Hamur kağıt gibi yüzeyi işlenmemiş bir kağıtta farklı görülecektir.
- CMYK harici kullanılacak tüm özel renkler için renk seçimini mutlaka özel renk kataloglarından yapmalıyız (Pantone renk katalogu gibi).
Masaüstü yayıncılık yazılımlarının tümünde özel renk sistemlerinden renk oluşturmak mümkündür. Ancak bilgisayarda görülen bu renkler ile baskı sonuçlarının aynı olacağına dair bir garanti yoktur. Monitör kalibrasyonunun yapılmış olması, ekran ve baskı renklerinin en yakın sonuçlarda olması için temel kuraldır.
- Pantone kataloglarından özel renk seçiminde, baskıda kullanılacak kağıt cinsine göre (yüzeyi işlenmiş pürüzsüz veya yüzeyi işlenmemiş) ilgili türdeki renk rehber alınmalıdır. Aynı rengin, pürüzsüz ve işlenmemiş kağıtlardaki algılanması farklı olabilir.
- Pantone vb renk kataloglarındaki renkler zamanla solup orijinalliklerini kaybedecektir. 5-6 senelik Pantone kataloglarındaki renklerde farklılık oluşabileceğini unutmamalıyız.
- Ortam ışıklandırması, renkleri farklı görmemize neden olabilir.
Gün ışığında farklı görülen bir renk yapay ışıklandırmada farklı görülebilecektir.
- Baskıda CMYK renkleri ile, soluk siyah yerine parlak ve canlı bir siyah oluşmasını istiyorsak CMYK: 0/0/0/100 yerine, CMYK: 60/30/30/100 kullanabiliriz.
Ancak bu renklendirmeyi yazılarda ve ince çizgilere sahip şekillerde kullanmak baskıdaki en ufak renk kaymalarının hemen görülmesi sorununa yol açar. Bu nedenle parlak siyahı zemin ve büyük alanların renklendirmesinde kullanmak sağlıklı olacaktır.
-
Tasarım aşamasından baskı sonuna kadar renkleri kontrol edebilmek ve tasarlanan renklerin basılmasını sağlamak amacıyla Spektral fotometre denilen renk ölçüm cihazları kullanabiliriz.

BUNLARA EK OLARAK :
- Crosslarınızın kontrolünü yapmayı unutmayanız!

Hiç yorum yok: